Musikquiz
Premiäromgången för Pitchers musikquiz gick av stapeln idag. Vi som brukar köra torsdagsquizen ihop sa när vi hörde att de skulle dra igång att vi får ju testa iallafall! 23 frågor blev det totalt (varav vissa A och B-frågor), många frågor var egentligen bara vad artisten/gruppen hette, någon enstaka fråga var vad låten hette och någon enstaka gällde vilken film låten kom ifrån. Musik överlag brukar ju inte vara min grej - jag är en sån där människa som känner igen låtar och kan sjunga med i dem men som sällan har koll på vad den heter eller vem/vilka som sjunger. I så fall får det vara väldigt specifikt. 
Just igår satte jag dock vem som sjöng My Heart Will Go on samt vilken storfilm den var med i (vilket mina lagkamrater också kunde), filmmusiken från Gladiator där det räckte med filmen och att Shirley Clamp sjöng Min Kärlek. Diskussion uppstod dock när man spleade upp Enya - May it Be. Micke började prata om Avatar men ändrade sig snabbt till Braveheart, vilken han var beredd att sätta en hundring på som rätt svar. Just att han var så fruktansvärt självsäker på att han hade rätt gjorde att jag blev osäker och började ifrågasätta mig själv. Jag ville ju ha den till att vara med i första Sagan om Ringen... Ju mer han pratade, desto mer tveksam blev jag kring vad som faktiskt spelades under eftertexterna. I slutändan beslöt jag mig för att gå emot Micke och skriva min tanke iallafall, vilket ju såklart var rätt. 
Svårast var nog ändå när quizmasterns "hjälpreda" (vilka bägge var vackert uppklädda - den ena i frack, den andra i silverglittrande kavaj) spelade bas och ville ha fram vilka fem rockbands låtar han spelade på. Vissa kände vi igen direkt medan andra var svåra att urskilja då stycket han spelade gick i ett. 

Efter att ha rättat upp oss med hela 12 poäng (tror inte rättaren var helt med vid det laget...) landade vi på 21 poäng av 31 möjliga. Stycket med rockbanden exempelvis kunde ge upp till fem poäng. Vi hade fyra rätt, men fick bara ett poäng, andra frågor där vi hade rätt svar hade vi fått fel o.s.v. Två lag hade 22 poäng, så vi blev dessvärre utan vinst. 
På väg uppför backen snackade vi lite med våra grannar som också var med på quizen. Som de sa så får man väl hoppas på att det var mycket "barnsjukdomar" idag, då det trots allt var första gången... Quizmastern exemeplvis var på plats en timme innan start men började inte förrän tjugo minuter efter utsatt tid då han sprang runt och letade pennor i sista minuten. Frågorna var även väldigt enformiga, vi skulle så gott som bara skriva ner vem artisten/gruppen var (utöver de tre filmerna, en låt samt en fråga om en plats i världen där dagens basist hade spelat). Det tog även bra mycket längre tid än normalt, så det skulle lätt kunna dra på lite snabbare genom att kanske bara dra en vers och en refräng och sedan byta fråga istället för att köra så gott som hela låtarna. 
Sen är väl inte jag så mycket för att sitta ute på pub en fredag - det kändes som att det var mycket folk och svårt att höra, vilket gör mig dränerad på energi. Känns inte som att jag personligen kommer vilja vara med på just det här quizzet igen trots att vi placerade oss såpass bra.
Micke och Anders slår sina kloka huvuden ihop! Ostbollar och jordnötsringar bjöds det på dagen till ära, premiär och allt!