Släktforskning
Jag började släktforska för ett gäng år sedan, men har sedan dess haft en ganska lång paus. I vanlig ordning satte jag för hög press på mig själv - jag var "tvungen" att sitta med det och fick dåligt samvete när jag lät bli vilket gjorde att jag tröttnade. Nu har jag dock funnit intresset och kommit igång igen. Tack och lov har jag behållt släktträdet på Ancestry, så det var bara att hugga in och ta vid där jag slutade!
 
Mest intressant har min morfars släkt varit, släkten Svenonius. När jag började med släktforskningen var det den grenen jag satte tänderna i ganska direkt, mycket även tack vare boken "Den skånsk-norrländska släkten Svenonius". Den är tryckt 1966 men innehåller så gott som alla släktingar fram till dess, inklusive min mamma och morbror. Jag är dock långt ifrån klar med den, när jag började med släktforskningen förde jag egentligen bara in namnen på de som stod mellan mig och anfadern Andreas Svenonius, så det finns en del att "fylla ut"! 
 
Nu när jag tagit upp det hela igen har visst fokus varit på min farfars och farmors mors släkt Hjert. Vi barn har alltid hört talas om familjen Hjert, men har grymt dåligt koll på den grenen. Det enda jag visste var att min farfars mamma Elin Hjert hade en bror som heter Sven och att Sven var gift med min farmors mamma. Det låter lite som att min farmor och farfar var kusiner, men så var faktiskt inte fallet! Sven kom in i bilden efter att min farmor och hennes två systrar fötts. Däremot har jag inte kommit såpass långt än att jag fastställt exakt vad som skedde mellan farmor föräldrar. Kanske att pappa vet - han har fått en herrans massa frågor kring sin släkt de senaste dagarna... Vilket å andra sidan inte verkar störa honom särskilt mycket, han verkar tycka det är rätt intressant han med! 
När vi ändå är inne på den här sidan av släkten så kan ju nämnas grenen Björklund. Somliga kanske lagt namnet på minnet efter höstens val och visst är det kul när man finner ett känt namn! Det här är också något som jag vet att pappa nämnt, att han är släkt med Liberalernas Jan Björklund. Han vet att hans pappa, min farfar, på något vis har släktskap med Jan/Jans far men inte varit helt hundra på exakt hur det släktskapet ter sig. Igår kom jag dock äntligen fram till exakt var Jan sitter i trädet. Återigen hamnar vi hos en utav Svens systrar - en Emma eller Erna (står olika i de papper jag funnit) gifte sig med Jans farfar 1918 vilket innebär att Jan och min pappa Sören är sysslingar - eller tremänningar som pappa kallar det. Den här sidan av släkten har alltså haft en del genombrott som jag längtat efter - att finna Elin samt reda ut Jan.
 
Sist men inte minst vill jag se hur långt bak jag kan komma! Vad finns det egentligen bakom Andreas Svenonius? Vilka mer gömmer sig i den Svenoniuska delen av trädet? Och pappas sida av släkten har jag ju bara börjat med...! Ska bli spännande att se vad man kan gräva fram! Finns Gustav Vasa någonstans där bak tro? 
Många vägar att gå, men det ska väl gå att reda ut! På ett eller annat vis...!

(null)