Ordvitsar på Lorensbergsteatern

Idag var det dags för en dubbel-dejt skulle man kunna säga! Jag föreslog för ett tag sedan att Micke och jag skulle gå på Ordvits-SM på Lorensbergsteatern, vilket han gick med på. Själv har jag aldrig hört talas om detta tidigare och tycker det lät spännande. Jag ställde även frågan till mina päron, om de var sugna på att haka på - vilket de var. 
Vi valde även att käka middag innan, där mamsen var väldans sugen på Pasta+. Absolut sa vi, det blir säkerligen kanoners!

Pasta blev det till oss alla fyra; jag åt en godkänd lasagne, Micke käkade en stark Diabolo, vad päronen tog för sorter minns jag dock ej… Även dessert blev det – dricka till pappa, pannacotta till mig och en pistage-glass åt mamsen. Fick provsmaka glassen som var riktigt god!

Därifrån gick vi rakt över gatan till Lorensbergsteatern för huvudmålet på dagens agenda; Ordvits-SM. 7 deltagare tävlade om två finalplatser i Stockholm. Första halvan innebar att de sju personerna, en i taget, fick tre minuter på sig att dra eget material med ordvitsar. Det var i mina ögon den delen som var bäst faktiskt! Därefter fick vi i publiken rösta på de fyra vi gillade bäst (via en app). 

Efter pausen ställdes den med mest röster mot den som hade fått fjärde mest röster samt tvåan mot trean. Där fick det första paret en bild där de skulle turas om att dra ordvitsar baserat på vad de såg. Allt från "ringar på vattnet" eftersom man såg servettringar till att man brädar motståndaren då man såg att bordet bestod av träskivor. Om skämtet var bra skulle publiken applådera och tog det för lång tid eller var dåligt skulle man bua. Vid två bu-skämt åkte man ut och motståndaren gick till en final. Även i finalen ställdes de två vinnarna mot varandra i en liknande duell, men där fick de en bild var. Man drog ett skämt, bilden byttes och det var den andres tur - återigen samma regler med hejarop och buanden för att besluta om man fick poäng eller ej. Fem bilder var fick de, där man även kunde stjäla poäng på den andres bild om denne inte kunde. Således vann den ena deltagaren med 7-3 om jag inte missminner mig. Oavsett får bägge en biljett upp till Stockholm där den stora finalen hålls. 



Middag på Pasta+
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Lorensbergsteatern 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)