Cirque du Soleil
Lite i sista minuten (igår kväll) hörde mamsen av sig och undrade om jag hade för mig något nu under eftermiddagen/kvällen och om jag var sugen på att haka med på en tillställning i Göteborg. De hade plötsligt två lediga biljetter till Cirque du Soleil's show Ovo. Sure ting - I'll join! 
Inledde gjorde vi på Berzelius, där vi åt middag. Jag körde på en ryggbiff, vilken var ok. Hade rätt höga förväntningar, som dessvärre inte infriades. MIssförstå mig rätt - det var inte dåligt, men jag har alltid sett Berzelius som ett lite mer fancy place to eat utan att ha varit där tidigare. Prissättningen spädde lätt på den uppfattningen. 
Papsen körde fem tapas a'la kockens val (laxtartar, skagenkanapé, en grön soppa, råbiff samt västerbottenspaj), Jessica valde körrbullarna och mammas val blev lammrostbiffen. Vi provkörde även efterrätten - pappa nöjde sig med en chokladtryffel medan jag och Jessica tog varsin Rabarberkompott, vilket var en kardemumma-pannacotta med rabarberkompott, jordgubbar och krossade drömmar (kakorna alltså). Den var absolut god och värd det! 
 
Pappa på Berzelius

Cirque du Soleil visades alltså på Scandinavium dit vi promenerade. Föreställningen Ovo var inspirerad av jurriket, där aktörerna var klädda och sminkade för att efterlikna olika insekter. Alla karaktärer/typer av insekter hade sedemera varsin akt där de utförde en cirkuskonst - allt från att jonglera till att svinga sig i trapetser eller volta fram och tillbaka ovanför våra huvuden. Däremellan var det främst tre "huvudkaraktärer" som förde en storyline framåt. Det handlade främst om en vlå insekt som kom insläppandes med ett ägg. Han får upp ögonen för en snygg nyckelpiga som han faller pladask för. I perioder kan han dock inte välja mellan nyckelpigan eller ägget, så som när två myror (tror jag det skulle föreställa) vandrar iväg med ägget slits han mellan att hjälpa nyckelpigan i nöd alternativt stoppa myrorna från att stjäla hans ägg. Främst kändes det som att den här "storyn" var för att man skulle kunna förbereda nästa akt, så som att sätta upp ett nät inför allt voltande uppe i taket till att ställa upp/ned tre stolpar som man använda för att utföra olika konster på i början av showen. I bakgrunden av scenen hade man även en stor klättervägg, där en del aktörer klättrade upp och ned för väggen samt utförde en del rörelser på. 
Mycket av det man gjorde var ytterst imponerande, som det med klätterväggen där många flertalet gånger klättrade just nedför väggen med huvudet före. Ändå såg de ytterst gracisa ut. 

Det här var också en grej som jag från början tackade nej till när förfrågan gick ut tidigare i år - kände liksom inte riktigt att det var min grej. Efter att ha varit på plats får jag till viss del ta tillbaka mitt statement - Cirque du Soleil måste upplevas! 



Berzelius:
(null)



 
Cirque du soleil