Roadtrip
Uppstigning vid 8-tiden för en frukost vid 8:30. Blev som så att man fick bestämma dagen innan vilken tid man ville äta frukost och sedan fick jag en frukostbiljett för det tidsspannet. Biljetten lämnade man sedan in när man kom ner till restaurangen.
Restaurangen i sig kändes väldigt fancy, jag hade även lite svårt att hitta allt till en början då pålägget låg på ett bord när man kom in, brödet var runt hörnet, det varma stod vid köket men det gjorde inte pannkakorna som stod i andra änden... Ändå vettig frukost - särskilt frallorna var väldigt goda!

Jag blev upphämtad vid Stortorget (typ 20 meter från hotellet) av S och hennes sambo. Planen var att besöka två stränder som blivit framröstade som de två finaste stränderna. Jag ska inte sticka under stol med att jag först uppfattade det som att det var Malmös två finaste stränder, då vi besökte en strand igårkväll... Så var dock inte fallet - vilket i sig inte gjorde någonting. En liten roadtrip är ju alltid trevligt!
Första stoppet blev dock i Smugehuk. Lite som så att man kan väl inte bara passera Sveriges sydligaste kust utan att stanna till...? Där passade vi på att ta en glass innan vi klev ut mot spetsen. Glassen i sig var god - jag tog två kulor, kladdkaka och banan/choklad. Väldigt goda, men lite mycket choklad i slutändan.

Den strand som röstats fram till tvåa hette Sandhammaren. Att den placerats högt var vi inte förvånade över, det var en lång, vit sandstrand med väldigt fin sand. Att den fått höga betyg förvånade oss inte!
I Simrishamn blev det lunchstopp. Väldigt mysiga små gator inne i de centrala delarna och fint med gatuskyltar i skrivstil! Kan lätt tänka mig att ta in i stan för en natt och bara strosa runt och njuta.
Maten i sig var ok, vi åt på italiensk-klingande Vivaldi. Återigen kanske lite väl bra priser för vad man fick för mat. S körde den panerade spättan, hennes sambo tog grekiska biffar (två pyttesmå köttfärsbiffar) och jag körde på schnitzeln som kom med klyftpotatis och Beasås. Såsen var fantastiskt, men passade känna inte som att man brukar ha det till Schnitzel?

Strand nummer 2 hittade vi vid Stenshuvuds Nationalpark. Området i sig var jättefint med mycket grönska och naturängar. Stranden i sig var dock sisådär - det var en bit att gå dit och när vi kom fram var man tvungen att ta sig ner för ett stort trappsteg till stranden som nästlat sig in runt lite större stenar. Man fick verkligen se upp med vart man satte fötterna så man inte stukade sig. Sanden var även uppblandat med mindre stenar och små barkbitat och ut i vattnet var det grusigt den första biten. Inte riktigt vår grej kan man väl säga! Blev en relativt kort visit innan vi åkte vidare till Kiviks Musteri. Lite som så att är vi ändå i området så varför inte! Passerade en hel del äppelodlingar på vägen. Såg lite häftigt ut - ungefär som vinodlingarna nere i Europa fast med träd istället.
Kiviks Musteri var på väg att stänga för dagen - vi kom halv sex och de stänger 18:00.vi spenderade därav vår tid inne i butiken, där det blev lite mindre inköp innan det bar hem till S och hennes sambo på västkusten där vi avslutade kvällen med en middag från kvarterets Pizzeria.