Julafton
Så var det dags för julafton! Bilen lämnades ju in igår, så det blev till att lasta allt i en ryggsäck samt påse och sedan dra till Borås. Sjäölvaste julafton firades likt tidigare år hos Ågrens. Planen var ursprungligen att vi skulle åkt utomlands, Micke och jag, men vi lyckades aldrig enas om något. Ågrens fick då feeling och ville till Köpenhamn, men i och med att alla i slutändan inte hade möjlighet att följa med valde vi att stanna i Borås och skjuta på Köpenhamnshelgen. Mamsen var väl inte helt inställd på julhelg då vi egentligen skulle åkt för att "slippa" julen i år, så vi sa att vi kör en light-version av det hela. Alla fick således välja två rätter vi ville ha med på julbordet. Jag önskade självklarheten skinka, men även rödbetssallad. Utöver dessa hade vi köttbullar, prinskorv, potatismos, en mindre omgång Janssons, saltrulle, kalvsylta, senapssill och löksill samt två italienska korvar (som herr Stanek hade med sig). Och vörtbröd, ost och smör! På bordet stod även en hemmagjord chili-senap som jag tror Victor hade gjort. Själv är jag ju inte särsklit förtjust i lakrits, så jag höll mig ifrån den...! Efter lunchen drog vi igång Kalle Anka, alltid lite kul att se hur julvärden löser ut det hela - Marianne Mörck fick tummen upp av oss som såg. Vi började sedan med julklappsutdelningen- Även där hade vi i år satt en "light-gräns". Alla skulle köpa sex presenter totalt - en till varje familjemedlem. Varje present skulle ligga på ~100-200 kr. På så vis så var berget betydligt mycket mindre än tidigare år och vi var färdiga lagom till sista halvan av Karl-Bertil Jonsson, vilken mamsen och Micke brukar uppskatta mest av alla. 

 

Själv fick jag en filt och tre par strumpor av mamsen, en inträdesbiljett till Tivoli av päronen, två tidningar, ett kortspel: Vuxenpoäng, fingervantar som man ska kunna använda till sin iPhone när det är kallt ute, en micro-kaka i mugg... Jo, ett par snygga örhängen också! Micke hade dock slagit på stora trumman känns det som - jag hade sagt till honom att jag önskade mig en Harry Potter-bok, den fjärde delen i en nyutgiven illustrerad version vilken jag visste att han införskaffat. Däremot överraskade han mig med biljetter till en visning av Harry Poitter och frången från Azkaban på Scandinavium i augusti där Göteborgs Symfoniker framför musiken samtidigt som man ser filmen. Den var jag inte riktigt beredd på... Jag är inte ute efter att snacka ner presenten nu, men som jag sa till Micke så är jag mer förtjust i böckerna än i filmerna, därför har jag väldigt dålig koll på just filmmusiken. Däremot är denna tredje delen i serien den bok jag själv är mest förtjust i och jag är glad så sett att det inte bara är filmmusiken utan att man faktiskt får se filmen till, vilket jag tror gör det hela till en väldigt häftig upplevelse! 
Kan även nämna ett par andra gåvor som gavs bort; mamsen fick en heldagsupplevelse på Åby där jag och Micke står för inträde, program och middag (vilket landar inom vår gemensamma budget), Jessica fick en glasburk på 1,5 liter med Polly av Micke samt två 1000-bitars mini-pussel av mig (1x1 cm stora bitar), minns inte vem som fick Chameleont - ett spel, en fotobok med årets viktigaste händelser och jag gav Micke en tavla med hur stjärnhimlen såg ut den dag vi träffades (kommer nedan bland fotona). Vi var även klara väldigt tidigt, som sagt ungefär halvvägs igenom Karl-Bertil Jonsson. Vi provade därför igenom tre utav fyra spel, Chameleont var det som vi tyckte var allra roligast tror jag - när vi väl kom in i hur man skulle tänka. Mycket trevligt julfirande alltså!