Fredags-frågor
Lite såhär på eftermiddagen surfar jag runt för inspiration till inlägg. Kikar runt på olika bloggar och fann elisamatilda som passande nog tycks ha en återkommande serie varje fredag med fem frågor att svara på. Så ja, here's my results! :)

1. Vad äter du vid stressade tillfällen? 
Bullar. Det eller ballerina-kakor! Inte så nyttigt, men det som lindrar för stunden - efteråt kommer dock skuldkänslorna över att man inte stod emot! ;)

2. När blev du senast besviken på en måltid? 
Besviken är väl att ta i, men lagade en kyckling härom dagen, i en creme fraiche-sås med klyftpotatis till. Micke tyckte den var amazing, själv var jag inte fullt lika nöjd främst eftersom kyckligen blev för torr. Visserligen mer besviken på min egen matlagning än rätten i sig, men besvikelsen infann sig likväl!

3. Vilken mat eller livsmedel som du av någon anledning inte längre kan få saknar du?
Det första jag kommer att tänka på är farmors lax med potatis och kall sås. Jo, den går ju att tillaga och jag tror även mamma gjort den ett fåtal gånger men den blir aldrig riktigt som man minns farmors... 

4. Vad är något säsongsbetonat du kan äta året runt?
Jag brukar sällan tänka på vad som är säsongsbetonat och inte. Grytor kanske räknas lite mer som höst/vintermat, det äter vi dock året runt då Micke älskar grytor och framförallt gulaschsoppa! 

5. Vad beställer du aldrig ute för att du äter det ofta hemma?
Något jag "aldrig" beställer ute är fisk... Inte för att vi äter det hemma, men blir liksom att jag hellre väljer kött, pasta eller burgare. Burgare lagar vi ju hemma ibland men inte särskilt ofta. Spagetti med köttfärssås lagar vi ju hyfsat mycket hemma, så det blir sällan att jag beställer just det ute! 

(null)


#1 - Mia

Kul att läsa dina svar :) Men varför blir aldrig en maträtt som man minns från förr, likadan när man lagar den själv...tänker på laxen du skrev om ....

Svar: Ja, precis!! Tänk att det ska vara så svårt... 🤪
Elina Ågren

#2 - Mia

Ändrar url

#3 - A ROOM OF MY OWN

jag minns också maträtter från min barndom som jag själv aldrig får lika bra. blir jag stressad vill jag ingen mat ha. grytor är väldigt bra mat. gärna långkok

Svar: Ja, det är faktiskt inte helt fel med grytor och långkok! Sambon älskar det som sagt och hade lätt kunnat äta det sju dagar i veckan! 😜
Elina Ågren

#4 - Hanneles bokparadis

äter gärna fisk ute, blir utelunch ibland.

Svar: Mums! 😍
Elina Ågren

#5 - Paula

Ja tänk, man har sina smakminnen från barndomen som ingen kan efterhärma. Men det kanske inte var ditt fel att kycklingen var torr, ibland är det bara så att den är torr i sig själv och det är inget man kan avhjälpa. Bättre tur nästa gång! *Trevlig helg

Svar: Tack! 😘
Elina Ågren

#6 - Geddfish

Och jag som gärna beställer fisk, om jag äter ute. Älskar fisk!
Trevlig fredag!

Svar: Älskar egentligen fisk också och BORDE verkligen beställa det mer! 😃
Elina Ågren

#7 - Boklysten

Man vill ju oftast inte bestölla vanlig vardagsmat när man äter ute.

Svar: Nej, precis! Lite lyx får det allt vara! 🙂
Elina Ågren

#8 - Åsa

Grytor funkar verkligen året runt. Går ju att variera med säsongens grönsaker beroende på årstid.

Svar: True! 😊
Elina Ågren

#9 - Sara Pepparkaka

Jag beställer rätt ofta fisk på restaurang, dels gillar jag fisk, och dels blir det inte att jag lagar det så mycket hemma som jag skulle vilja.

Svar: Ja, jag måste verkligen lära mig att beställa fisk...! Det är ju trots allt väldigt gott! 😍
Elina Ågren