Lidköping
Det bidde en liten tripp till Lidköping, helgen till ära! Micke skulle ju egentligen haft grabbarna hemma på spelkväll igår, men det blev förflyttat. Han hade inför denna helgs spelkväll önskat att jag skulle hålla mig hemifrån under kvällen, så jag bokade in en övernattning på Lidköpings Stadshotell. Varför inte passa på att komma bort litegrann? Nu blev ju spelkvällen flyttad, varpå Micke blev sugen på att följa med. Vi uppgraderade således hotellrummet till ett dubbelrum då han tyckte det hela lät lite intressant... Jag sålde nämligen in att det skulle vara Lidköping OPEN, en schack-tävling, på hotellet vilket lät lite kul att ta en kik på. Jag hade även förhoppningarna om att ta en sväng på deras marknad som de brukar ha på torget på lördagar och om man fick med Micke så kanske även ett besök på Rörstrands museum. Det sistnämnda beroende lite på hur dags vi var sugna på att åka hem under söndagen, då de öppnade vid 11.

Tyvärr var tåget vi planerat att ta från Gbg inställt pga vindar runt Kinnekulle fattade jag det som. Istället fick vi ta en ersättningsbuss. Tursamt nog var det inte så mycket folk, så vi bredde ut oss på varsitt dubbelsäte. I Vara blev det en paus på 20 minuter enligt lag sa buss-chauffören så vi som behövde tog en kisspaus och köpte snacks. Några valde att vänta in något tåg som skulle gå ca 15 minuter efter att vi i bussen for vidare.
Väl på plats i Lidköping gick vi till Josefs Sportbar som Micke spanat in inför resan, de hade en intressant meny tyckte han med bl.a. en kebabröra som serverades antingen i pitabröd eller med pommes, men även som burgare (hur nu det gick till...?). Jag behövde lunch iallafall - åt bara en macka på Nils Ericson innan vi hoppade på bussen. Jag testade Ryggbiffen med pommes och Bea, Micke testade en kanna öl för 150 spänn. Han är ju sällan hungrig före 20:00..

När maten väl var intagen och vi druckit upp insåg jag att det inte ens var värt att gå bort till "Nya Stadens Torg" där de brukar ha marknad. Klockan var såpass mycket vid det laget att de skulle börja packa ihop lagom tills vi klev in på torget. Istället gick vi till hotellet och checkade in, Micke behövde även en Power-nap innan vi gav oss ut igen! Då var det dags för honom att äta, varpå gick tillbaka ner till Josefs. Där körde han en kebabtallrik med pommes. Det var dock betydligt mer stimmigt nu, eller iallafall ett väldans sorl vilket gör att jag blir bra trött i skallen. Hör knappt vad jag själv tänker, än mindre vad Micke säger. Besöket blev därav relativt kort den här vändan. Vi hade dock sett att det skulle finnas en trubadur på hotellets bar/restaurang, så vi gick dit och satte oss istället. Det var bättre, om än lite för hög volym. Jag sög därav i mig min rosa panter och smet upp på rummet igen för att chilla och sova.

Frukost är inte heller Mickes grej, så jag kilade ner på egen hand vid 8-snåret. Helt ok frukost - det var gott och de hade det vanliga, klassiska utbudet i form av frallor, limpa, smör, ost/korv/skinka, hård och löskokt ägg, pannkakor, äggröra m.m. Dock var det väl inte det smidigaste serveringen så att säga - alla stod liksom på rad för att komma fram till maten. Själv förstod jag ju därav inte heller att det fanns lite varmt bortanför smörgåsarna och pålägget förrän jag väl plockat på mig det. Orkade inte heller ställa mig i kö på nytt när jag väl haft i mig mina frallor.
Spanade lite efter schacken men fann inte exakt var de satt så jag drog mig upp tll rummet för att försök få lite liv i Micke. Framåt 11 vart det dags att checka ut varefter vi böjade prata ihop oss om nästa steg. Micke var inte alls sugen på något museum utan tyckte vi kunde nöja oss med en promenad. Själv ville jag gärna uppfylla någon av mina aktivitetsplaner för helgen och om inte det passade herrn så fick han gärna hitta på en mer ordentlig aktivitet än att promenera runt stan. Jag kände inte riktigt att det gav mig det jag hade sökt med just den här helgen. Det slutade med lite sura miner varpå jag ilsket trampade iväg mot centraltationen med Micke i något form av släptåg. Hade liksom att välja på att ta ett tåg om 40 minuter eller  3,5 timme. Då tar jag hellre det tidigare tåget än att vi stanna i Lidköping och är sura på varandra. Insåg väl främst att jag var besviken över att inget av det jag haft i åtanke blev av... Ingen marknad pga inställt tåg, inget schack då det inte var tillgängligt för åskådare och inget museum då Micke vägrade (museer intresserar honom inte egentligen).
På tåget på väg hem kände jag väl ändock att det var trevligt att komma iväg litegrann och få miljöombyte. Det gör på något vis att helgen känns längre och man tömmer skallen lättare än när man sitter hemma i samma hjulspår som alltid.